Viime aikoina on
kesusteltu julkisuudessa paljon nuorten syrjäytymisestä ja sen
torjumiseksi on tehty erilaisia ohjelmia ja tavoitteena on saada
jokaiselle peruskoulunsa päättävälle nuorelle opiskelupaikka
toisen asteen oppilaitoksissa.
Tämä tavoite on hyvä,
jos se toimisi. Peruskoulun yhdeksännellä luokalla kaikki oppilaat
yleensä hakevat yhteishaussa joko ammattikouluun tai lukioon. Opot
tekevät vielä kesällä paljon työtä sen eteen, että
ensimmäisessä haussa ilman opiskelupaikkaa jääneet saavat sitten
kakkoshaussa jonkin opiskelupaikan. Tähän asti kaikki sujuu ja
lähettävän koulun tilastossa lähes kaikki ovat päässeet
jatkoon.
Tänä syksynä
törmäsin ammattikoulun puolella erikoiseen ongelmaan. Monissa
ammattikouluissa on käynyt niin, että opiskelijat ovat vahvistaneet
ottavansa paikan vastaan ja ammattikoulussa opetusalat ovat olleet
täyteen miehitettyjä ennen haun toista kierrosta. Kun koulu on
elokuussa alkanut, eivät kaikki opiskelupaikkansa vahvistaneet ole
lainkaan ilmestyneet opiskelemaan. Kyse ei suinkaan ole
yksittäistapauksista, Luksian osalta tämä koskee lähes 10 %
aloituspaikoista ja joissain oppilaitoksissa luku on vielä paljon
suurempi.
Näiden nuorten osalta
kotikunnan tilastoissa on tieto, että he ovat opiskelemassa jossain
oppilaitoksessa. Todellisuudessa he saattavat olla opiskelemassa
jossain muualla tai pahimmassa tapauksessa vaeltelevat kaupungin
kaduilla. Kunnissa toimii etsivä nuorisotyö, jonka tehtäviin
kuuluu syrjätymisvaarassa olevien nuorien ohjaaminen joko
opiskelemaan tai työhön. Miten tämä tehtävä hoituukaan
tilanteessa, jossa kukaan ei tiedä, että nuori ei opiskelekaan
missään.
Kenen sitten pitäisi
toimia? Tässä tilanteessa tarvittaisiin etsivän nuorisotyön ja
eri oppilaitosten paljon tiiviimpää yhteistyötä, jonka esteeksi
ei saa tulla nuoren tietosuoja. Heti kun nuori jättää tulematta
opiskelupaikkaansa tai poissaolojen määrä kasvaa, olisi tiedon
tultava nuoren kotikuntaan. Mitä kauemmin kestää tiedon saanti,
sitä pahemmaksi tilanne nuoren omalla kohdalla muuttuu. Etsivä
nuorisotyö tekee hyvää työtä, mutta se ei voi toimia, ellei se
tiedä ongelman olemassaolosta.
Lopuksi voisin vielä
esittää pohdittavaksi vanhempien vastuun. Miksi vanhemmat eivät
huolehdi sen vertaa lastensa asioista, että he ainakin
ilmoittaisivat oppilaitokseen, elleivät saa lastaan lähtemään
kouluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti